Jag återkommer här till personer som
på något sätt binder ihop Monicas och mina anor. I herdaminnet
över kyrkoherden Peter Tigerstedt i Tuna, Medelpad (1718-1742) står
följande:
På begäran erhöll han 2 maj 1721 fullmakt ss. prost öfver Tuna
och Torps pastorater, hvilket konsist. motiverade med följande
skäl: 1) För de många finska torpen, hos hvilkas åboer af vidskepelse och gudstjänstens
försummande mycken irregularité sig yppat, hvilka dymedelst mycket litet kunna läsa i bok, och
däraf fast mindre förstå, hälst som de mest bruka sitt modersmål, som dock för Guds ords
hörande böra tillhållas att öfva sig i svenska språket, hvilket konsist. förmodar honom
bättre kunna efterkomma, än de förra herrar prostar, emedan detta folkslaget torde draga till
honom ss. sin landsman större förtroende;.....
Ytterligare 7 skäl
för att välja just honom anges men inget av dessa beskrivs på
detta utförliga sätt. Informationen ovan belägger vad som sägs
även i andra källor att vidskepelsen var större och kyrkobesöken
färre bland de skogsfinska torpen som befolkat trakten sedan början
på 1600-talet. Om det var deras frälsning eller den skattebas de
representerade som var mest intressant kan man ju fråga sig. Kyrkan
var emellertid viktig för att knyta dem till samhällsfunktionerna.
Det framgår inte
klart om Tigerstedt talade finska men den slutsatsen skulle kunna
dras utifrån möjligheten att skapa ”större förtroende” hos
sina landsmän som nämns ovan. Bland dessa vars själar han därmed
för satt att vårda fanns många
av anorna till de förste bärarna av släktnamnet Sjöndin.
Denna prästs far
Erik Falander, som kom att adlas Tigerstedt (finsk adlig ätt
nr 1227), och hans syster Kristina
är alltså båda en del av Monicas anor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar